Våra resor

Resan till Prag den 23-26 september 1999.

Vi högtidlighöll klubbens fem första år med en gemensam resa till Prag.

Ölmässan i Malmö 31 mars 2001 Klockan 15,00 den 31 Mars i år så var det 14 av Halmstad Beer Club:s 16 medlemmar som äntrade bussen med förväntansfyllda smaklökar ………

Ölfestivalen i Köpenhamn 11 maj 2002 Lördagen den 11 maj mötte 10 av klubbens medlemmar upp framför Halmstads Teater och äntrade bussen för resan till Valbyhallen i Köpenhamn. …

Stockholms Beer och Whisky festival 2003 På eftermiddagen fredagen den 19 augusti 2003 så samlades fem förväntansfulla medlemmar av Halmstad Beer Club till en helg i ölkulturen och gemenskapens tecken. Vi klämde in oss i en blänkande röd, nyinköpt Volvo med dess stolta ägare Michael vid ratten.

Vårt 10-års jubileum firade vi med en resa till Tossens i nordvästra Tyskland.

Resan till Scotland, grundades nog redan i Prag när vi pratade om vad vi skulle göra vid vårt 10-årsjubileum.

Micke uppvuxen i ett kanalkryss (Göta & Kinda kanal) hade läst om kanalbåtarna i England och födde idén. Den gick inte att genomföra till vårt 10-års jubileum, men väl ett par år senare.

Vårt 15-års jubileum firade vi med en resa till Stockholms Ölfestival via Nynäshamns Bryggeri.

Vårt 20-års jubileum firade vi med en resa till Krakow……..

Prag 1999

Dag 1

03.20 Avfärd från Halmstads Teater.

Via Mellbystrand – Ängelholm – Helsingborg – Landskrona – där Göte klev på, sen till Lund – Malmö – Trelleborg. Via ett sinnrikt system av gångar kom vi ombord på katamaranen Delfin, över Östersjön utan en krusning med ankomst kl 10.00 i Peenemünde vid Rostock. Sen full fart ut på autobahn mot Berlin. Bussen gjorde ett matuppehåll på 1 timme på ett Rasthof Schnitzel och öl naturligtvis; Rasten und Pinken. Sedan raskt vidare mot staden Berlin som vi fick bese genom en liten rundtur under sakkunnig ledning av Bengt Persson, reseledaren. Många intressanta byggprojekt vid Potzdamer Platz, Alexander Platz och Unten den Linden. Fortsättning söderut mot Dresden som ligger i en jättegryta i det flacka landskapet. Över floden Elbe. Många krigsskadade byggnader fanns fortfarande kvar. Sedan fortsättning söderut mot Prag. Vägen var här bitvis mycket dålig. En kafferast vid 5-tiden då busschauffören fixade kaffe med dopp. Full rulle mot tjeckiska gränsen som ligger väldigt högt med krokiga serpentinvägar i skogen. Vid 9-tiden var vi framme vid gränsstationen där vi fick stå och vänta. Efter ett tag så rullade vi igen, men inte långt för ca 100 meter innanför gränsen stannade vi igen för att pinka och kolla i en diversehandel med allt från barnkläder, porrfilmer, jultomtar till öl, vin, sprit och cigaretter. Sedan fortsatte vi nerför backarna med många farliga kurvor. Det fanns även läckra kurvor vid sidan av vägen som var både frestande och beklämmande att se.

Långt om länge kom vi fram till Hotel Olympic Garni. Jag hade sovit en bra stund sista biten, så vi var några stycken som höll kväll direkt. Andra gick ut och käkade middag mitt i natten.

Dag 2

Efter välbehövlig sömn för alla samlades vi kl 7.15 för frukost som bestod av många lokala specialiteter; smetana och müsli, korv och sylta, köttbullar, frukt. Därefter ut till plattan för att vänta på bussen som skulle köra oss till bryggeriet Lobkowitze. Klockan 8.50 kom en blå Iveco-buss, typ skolbuss. Resan gick ut på E50/55 mot Linz, sedan väg 3 mot Benezov. Ett stopp på vägen där någon skulle ha mineralvatten eller öl, till och med glass. Vidare väg 18 till Lobkowice, ett bryggeri som ägs av en stor familj med samma namn. Men dom bor inte på orten. Vi möttes av bryggmästaren som bara talade tjeckiska och lite tyska. Han hade varit anställd på bryggeriet i 20 år.

Bryggeriet som var grundat 1466 hade idag 80 anställda. Visningen började i brygghuset med 3 stora kopparpannor, sedan vidare till filtreringen i ett rum. Nästa var jäshall med 7 jäskar och i dessa utrymmen höll man 6°. Därefter lagerhall med 4 stora tankar om 21000 liter, där ölet lagrades i 12 dagar. Sedan vidare till tappstationen där kapaciteten var 20000 flaskor i timmen. Bryggeriet brygger och tappar 12 olika sorter eget öl. Den populäraste sorten var Prince Pils. Sedan fick vi smaka färskt fatöl som tappades på restaurangfat. 3 kraftiga gossar skötte detta jobbet, mycket med handkraft. På gårdsåplanen lastades små släp med öl, dragna av äldre personbilar, typ Tatra.

Som avslutning blev vi bjudna in i bryggeriets Pub för smakning av ölet Kaiser Premium. Samtidigt passade Bosse på att överlämna diplom och lite information om Halmstad som tack för besöket. Bryggmästaren och sjöng en strof ur någon ballad, han kunde även joddla. Slutligen gick vi ut och handlade i bryggeriets fabriksshop, Öl, glas och cigaretter till låga priser.

Ölmässan Malmö 2001

Klockan 15,00 den 31 Mars i år så var det 14 av Halmstad Beer Club:s 16 medlemmar som äntrade bussen med förväntansfyllda smaklökar .

Målet var Öresund Beer & Whiskyfestival som arrangerades av Marianne Wallberg, Helene Reuterwall och Jan-Erik ”Janko” Svensson ifrån 10 årsjubilerande Stockholm Beer Festival. Det var första gången som en öl och whiskymässa av den här storleken arrangerades på dessa ”sydliga” breddgrader, och givetvis var vi där!

Vi var inte ensamna utan massor av fackfolk, connoisseurser, flera ölklubbar, nybörjare och ”vanliga” öl och whiskyfantaster fanns på plats för att skaffa sig kunskap om dessa ”kulturer ” och deras tillverkare…

Vi passade på att genomgå de två ölskolorna och på ett lättsamt, informativt och ölkulturstärkande sätt förkovra oss inom den här proffesionen. Som ”grädde på moset” blev vi därmed också diplomerade ölkännare. Sedan bar det ut i den stora utställningshallen och smakprovningarna kunde börja…

Arom, färg och doft diskuterades, givetvis så hittade vi en del ”gammla välkända godingar” men också en hel del nya ölsorter. Intressant var att det fanns många av de mindre bryggarna representerade och deras sortiment hittar man ju inte precis varje dag i systembolagets hyllor. Vi fick också en del nya ”kontakter” i branschen för vilka vi säkert kommer att genomföra vissa tester för ..

För att nämna några öl som behagade oss med sin fyllighet, smak och ”rondör” – så låg Bryggeriet i Ystad AB:s impoerterade Weltenburger samtliga öl bra till.

Andy Beersson från Galleri Valvet hade ett mycket intressant ölprovarpaket. valvet@lebertysurf.se (Häftiga öletiketter utförda på konstnärligt personligt sätt).

Gamlestadens bryggeri AB presenterade ”7:ans ljusa lager” – från 7:ans 100-åriga ölhall i Göteborg. Tydligen också värt ett besök om man är i närheten.

Ja detta samt en portion ”vildsvin” var lite av det vi hann få oss till livs innan hemfärden. En intressant givande och för oss på alla vis gemenskapstärkande ”kulturresa”. Rekommenderas om det blir fler aktiviteter av den här sorten i Södra delen på vårt avlånga, ”flaskformade” land  . ..

Bosse N

Ölfestival i Köpenhamn 2002

Resan dit och lunch i Köpenhamn

Lördagen den 11 maj mötte 10 av klubbens medlemmar upp framför Halmstads Teater och äntrade bussen för resan till Valbyhallen i Köpenhamn. Det var en strålande försommardag med solen skinande från en klarblå himmel och en tempratur som redan passerat tjugogradersstrecket. Roy rattade bussen säkert och innan resan börjat kännas lång körde vi ombord på färjan till Helsingör där öl (i mitt fall Tuborg grön) och smörebröd väntade i serveringen.

Väl över på den danska sidan sundet fortsatte resan mot den danska huvudstaden och, efter ett kortare stopp vid Superbrugsen i Helsingör för inköp av divers drycker, lagom till lunch parkerades bussen vid kanalen i Nyhavn. En sådan strålande dag var det inte att tänka på att äta lunchen på någon av Nyhavns uteserveringar men vi gjorte ändå att futilt försök att hitta ett ledigt tiopersonersbord då vi givk längs kajen upp mot ströget. På vägen upp genom folkhavet splittardes gruppen och vi var slutligen sju som bestämde oss för att Sam´s bar i början på ströget var ett tillräckligt lämpligt ställe att inta lunchen på. Vi visste naturligtvis inte att detta är en kareokibar och när vi satt oss och beställt vars en biff med öl till började det första uppträdandet varefter under hela måltiden lokala danskar underhöll med att sjunga George Michel, Prince, Don McLean, Bryan Adams, dansktopp och annat. Mellan tuggorna passade vi på att köra och sjunga med. Underhållning, allsång och god stämning till maten alltså. Detta missade de andr som landade för smörebröd på Vhiids Vinstue. Efter maten strosade vi åter ut i solen tillbaka till bussen för sista etappen till Valbyhallen och Ölfestival 2002.

Ölfestival 2002 i Valbyhallen

Det var en märklig känsla att lämna sommaren för mässan inne men knappt hade vi löst entrén och fått våra ölpolletter och glas och kommit in förrän solen var glömd. I lokalen fanns 35 stånd där utställare presenterade öl från världens alla hörn och de enda svenska som representerades var Slottskällans bryggeri, Nils Oscars bryggeri och bränneri och Bredaryds Värdshus. Tillsammans presenterade de mer än 400 olika sorters öl (440 om jag räknat rätt) och i utbyte mot en pollett fick man ca 10 cl öl att se på, känna doften av och smaka. Festivalen var mycket välorganiserad och i foldern som delades ut vid entrén samtidigt med glasen presenterades de ölsorter respektive stånd representerade. Vid Malmömässan härom året kändes det lite segt mot slutet men idag flög bara tiden iväg. Provningar och diskussioner och fler provningar. Själv han jag med att provsmaka drygt tjugo olika öl, varav de flesta inte finns tillgängliga i Sverige.

Våra vackert klarröda skjortor gjorde att det var lätt att hitta de andra medlemmarna bland alla besökarna.

Behållning

Så här efteråt är min stora behållning av mässbesöket den oväntat stora variationen på dansk öl som var representerad. I stånden fanns lager, ale, stout, porter, klostervarianter m fl sorter som alla var producerade av de stora kända bryggerierna eller små bryggerier man inte ens visste fanns. Uppenbarligen finns det mycket, mycket mer än vad som når sin väg till butikerna och festivalbrochyren innehåller också tips om butiker (och adress till dom) med ett stort, annorlunda sortiment. Bland de danska ölen fick jag bl a för första gången smaka Färoya Bjors öl. Det färöiska bryggeriet hade med sig fyra olika öl ur sitt sortiment och jag provade två av dom – inga höjdare, lite torra och fadda, men heller inga bottennapp och vem annars har smakat pilsner från Färöarna.

Som medlem i Fuller´s Fine Ale Club gladde det mig också att kunna smaka Fullersöl som inte finns tillgängliga i Sverige och jag passade på att prova Fuller´s Summer Ale, vilken var väl lätt och kolsyrig för min smak, men som verkar passa väl in i den, som jag uppfattade det, allmänna trenden att det är just den lätta kolsyrliga lite lätt syrliga ölen som man satsar på just nu. Youngs AAA (England) och Theresianer Strong Ale (Italien) uppfattade jag på samma sätt.

Favoriter

Utan att säga att det är min favorit, även om smaken inte var oäven, så var det flera medlemmar som sade att Bredaryds Värdshus Choklade Porter var en riktigt god öl som jag borde prova, vilket jag också gjorde. Gott och lite udda, milsvitt bättre och inte lika udda som Bananölen vi senare testade (vilken inte rekommenderas).

Carlsbergs Porter, vilken serverades med två små smörebröd och en chokladkladdkaka, poängterade på ett positivt sätt ölen som en dryck att positivt förstärka upplevelsen av en måltid. Mycket gott med denna fylliga öl till den lite löksillsmaken (man kunde också välja Carlsbergs stout om man ville).

Mot slutet av mässtiden kunde inte de lättare dryckerna längre hävda sig och Gambrinus mörka öl minns jag som en favorit tillsammans med Celes Royal Ale, vilken avslutade mitt besök på mässan.

Hemresan

De knappt fyra timmarna vi sagt att vi skulle stanna på mässan förflöt allt för fort och de sista avsmakningarna fick forseras men på avtalad tid samlades alla vid bussen. Återfärden fylldes med diskussioner om provade öl och annat och efter pausen och lite tankning av förråden på färjan återkom vid tiotiden på kvällen tio medlemmar som var ense om att detta varit en lyckad utflykt till grannlandet.

Fotografier

Jan-Erik fotograferade hela dagen och förhoppningsvis ska så småningom bilderna finnas tillgängliga. Även jag tog en del bilder, men inte alls lika många.

Hans

Öl och Whiskymässa i Stockholm 2003

På eftermiddagen fredagen den  19 augusti 2003 så samlades fem förväntansfulla medlemmar av Halmstad Beer Club till en helg i ölkulturen och gemenskapens tecken. Vi klämde in oss i en blänkande röd, nyinköpt Volvo med dess stolta ägare Michael vid ratten.

Färden gick över Ljungby och igenom det ”trollska” småländska landskapet uppemot de mellansvenska höjderna. På en av vägverkets välordnade P-platser i Jönköpingstrakten ”serverades” en medhavd lyxigt ihopsmackad tradarmacka som gjorde gott i våra tomma ”stönande” ölmagar.

Efter en ordenlig bensträckare på cirka 20 minuter!, (den enda på de 54 milen till Stockholm )

så klämde vi in oss i de behagligt välkomnade Volvosätena igen, och så drog vi vidare..

Regnet började smattra mot rutorna, vägbanan flöt – men inget fick hindra oss från att nå målet denna fredag…

Någon timma senare nådde vi så etappmålet – Långholmen – ett för oss mycket positivt härbärge, förstår inte riktigt varför det lades ner som inhysningsställe tidigare….

….men det kanske var så att de som ”bodde” där då hade större krav, eller sämre möjligheter att välja ”cellskap” , mat och fritidsaktiviteter!?!

Hur som helst med detta, när vi installerat oss så drog vi iväg till en första kontakt med Stockholm Beer and Whiskyfestival på Nacka strand. Fredagskvällen stannade vi ett par timmar och sonderade terrängen inför lördagen då vi skulle ”göra” mässan mera ordentligt.

Vi hann prova en hel del nya läckerheter. Vi valde att någon av oss köpte ut en ale, någon en ljus lager osv, läppjade på varandras glas och på det sätter klarade ut att prova ett större antal.

Vi var ju som någon konstaterade inte ute efter ”yrseln” utan efter den godaste smaken…

Efter några timmar på mässan valde vi att åter ta oss till Långholmen och puben där, lite nattamat i trevligt ”cellskap” kändes inte fel… Sen väntade John Blund  på fem trötta, frustande cellgäster.

Dag två, lördagen startade med en frukost innan vi packade ihop för transport till nästa övernattningsställe, Skeppsholmen. Ett centralare, men i mitt tycke mycket enklare inkvarteringsställe.

Det mest spännande här var nog frukostägget! Själv beställde jag ett löskokt ägg vilket tyvärr ej blev färdigkokt medan jag var kvar. En något ledsen ”köksa” beklagade att spisen var långsam och tillsammans konstaterade vi att antingen så var det otroligt ”långsam” strömförsörjning eller så hade proppen gått. Hur som helst något ägg blev det inte den dagen!

Men däremot en mycket trevlig, halvsolig dag i Stockholm, besök på Hötorgshallen intag av rökt laxfena ihop med en kall öl, fett men gott! Trevlig shopping och sedan vid cirka 13:30 så var det dags för ölmässan igen. Ett antal diskussioner och öl senare så hade vi börjat att ringa in våra favoriter vilket inte var lätt. Närmare 1000 olika ölsorter representerades av utställarna liksom runt 320 Whiskysorter och givetvis så var detta alldeles för mycket på en enda kväll till och med för ölkännare som vi.

Men vid 18-tiden var vi nöjda och gav oss ut i Gamla stan för att hitta ett bra matställe, vi lyckades och en timma senare började vår ”friskvårdssatsning”. Vi gick, gick, gick och gick…

Stockholm har mycket, bland annat många och långa gångavstånd mellan aktiviteterna. Detta var vi rörande överens om, när vi passerade ”Kungsan” på jakten efter en trevlig avrundning med en perfekt tempererad öl innan hemfärden till Skeppsholmen. Nu blev det inte så, vi var nöjda, mådde alla bra och ville komma upp i tid på söndagen inför hemfärden så istället blev det åter till Skeppsholmen i hyfsad tid och lite kamratligt ”killsnack” innan sänggåendet.

Ännu en trevlig samling i ölkulturens spår att lägga till de positiva minnena sedan Halmstad Beer Club startades för nio år sedan.

Vid penna.; Bosse N

10-års jubileumsresa till Tossens 2004

Kl 05.45 den 16 september mötte 13 medlemmar upp vid Eurostop för att fira klubbens 10-årsjubileum med en resa till Tossens, Tyskland.

Vid kl 18 samma dag var vi framme. På kvällen bjöds på Jever, Pils.

Nästa dag gick vi upp tidigt för utflykten till Wilhelmshaven och Jever. Efter en butiksrunda i på förmiddagen och lunch på torget i Jever samlades vi sedan för en rundtur på Jever-bryggeriet. Deras guide, Mariana, var kunnig och med en rundtur som började i museet, fortsatte i det moderna bryggeriet och slutade i Puben med provsmakning var det en rundvandring vi blev nöjda med. På vägen till bussen stannade vi till i bryggeriets souvenirbutik.

Tillbaka på hotellet nyttjade sedan de flesta dess badanläggning. Efter middagen bjöds sedan på Krombacher pils.

Lördagen ägnade vi att turista i Beck´s hemstad Bremen och vår guide, Maria, inledde med en rundvandring och lite information om stadens historia. De som tänkt fylla på förråden blev besvikna eftersom här fanns bara klädaffärer – och i övrigt stänger butikerna kl 14 på lördagar! Åter i Tossen var många ute och tittade på ebb/flod. På kvällen bjöds på Erdinger hefe weissbier.

Söndagens avresa tidigarelades för att vi skulle hinna med ett extra stopp. Lunchen avnjöts i Kiel och de som ville handla kunde sedan göra det på bordershop i Puttgarten.

Efter bussbyte i Malmö kom vi sedan hem till Halmstad igen strax efter kl 21, nöjda med denna kortuflykt.

Scotland 2007

Efter att ha varit på tapeten från och till under lång tid (säkert 10 år) förverkligade vi till slut vår kanalresa. Micke lade ner massor av tid och arbete på att plocka fram tider, boka båtar och flygbiljetter samt tågbiljetter under våren 2007 och fredagen den 24 augusti påbörjade 13 av klubbens medlemmar resan från Halmstads Centralstation. Vi flög från Kastrup till Edinburgh, där vi var under 1 dag i väntan på att mönstra på båtarna i Falkirk den 25 augusti. Väl i båtarna följde vi Union Canal förbi ”the Falkirk Wheel” mot Edinburgh till Broxburn där vi vände och övernattade.

Återfärden gick först tillbaka till Falkirk, där vi lämnade tillbaka båtarna. Buss till järnvägsstationen i Falkirk, järnväg till Edinburgh, buss till flygplatsen, flyg till Köpenhamn och tåg till Malmö där vi blev hämtade i bil.

Aldrig har någon av våra aktiviteter blivit så dokumenterad tidigare. 9 digitala kameror och 2 traditionella. Bilderna från hemsidan är ett axplock från de 430 bilderna Hans O, Micke och Nisse tog.

15-års jubileumsresa till Stockholm Beer o Whisky Festival via Nynäshamns Ångbryggeri 2009

Fredag morgon den 25 september, vid 5 tiden samlades 11 st ”pigga” medlemmar på Halmstad central för avresa med X2000 mot Stockholm.

Trevlig samvaro på tåget med blandad frukost, en koreansk språkövning förhöjde stämningen.

Framme på Stockholm C 10:30 bytte vi till lokaltåget mot Nynäshamn. Väl framme där käkade vi lunch på en sjöbodsliknande matservering, vissa i cluben avnjöt också en formidabelt krämig dammsugare, modell större. Därefter offentligt ombytte på kajen till våra vinröda clubskjortor och promenad mot bryggeriet.

Väl framme hälsades vi välkomna av visningsansvariga Angela Herrstedt som genast såg till att pumpa fram varsitt härligt glas; Pickla pils. Därefter berättade hon på ett spännande sätt om bryggeriets tillkomst och 11:åriga historia samtidigt som glasen fylldes med bryggeriets olika drycker!

Efter detta visades vi ner i själva bryggerilokalen och fick inblick i processen, i rummet bredvid var tappningshallen där den nyinskaffade 4 miljonerslinjen visades av bryggmästare Lasse Johansson. Eftersom vi hade våra glas med oss fick vi även provsmaka julölet midvinterbrygd som just höll på att tappas. Mycket gott att se fram emot till vintersläppet!

Sen upp i visningspuben där det bjöds välsmakande plockemat och Bedarö Bitter. En populär bekantskap till detta blev chili/fikonmarmelad med Taleggio ost och Sotholmen extra stout.

Vi tackade för oss vid 17-tiden och tog tåget mot Stockholm. Incheckning på hotell Alexander, kort vila, uppfräschning och sen ut på stan, promenad mot Medborgarplatsen och något gott att dricka. När detta avnjutits bar det iväg till Alexis restaurang för middag. På väg till hotellet besöktes bland annat den rustika tjeckiska puben Soldat Svejk, där vi smakade en ljus o en mörk lager som de direktimporterat.

Lördag. Frukost kl 09:00 , promenad till slussen för vidare färd med en ”fullpackad” buss ut till Nacka strand o mässan. Där var mycket lång kö till insläppet. Klockan 12:00 så var det dock dags, portarna öppnades och vi försågs med varsitt provningsglas in i den stora hallen , och ”övningarna” kunde börja.

Bland alla härliga Ale, specialöl, starka korvar, wokad ren och läckra chokladpraliner trivdes vi som fisken i vattnet! Alla whisky, Calvados, Tequila och konjaks-provningarna nämner vi inte här, det är ju en annan historia…

Klockan 18:00 hemresa till hotellet med buss å promenad i det härliga vädret, lite vila, klädbyte, samkväm med en magborstare o sen ut på stan igen. Över söders höjder ”by foot” till Mosebacke – dit vi inte skulle!?, helomvändning å tillbaka mot Jimmy:s steakhouse där vi åt middag i lite annorlunda atmosfär. Restaurangen var delvis inbyggd i det bredvidliggande berget. Men här rostade vi inte fast utan påt igen och ut i den ljumma natten mot genuina puben Oliwer Twist där utbudet omfattade 23 fatöl och c:a 150 olika flasköl, mycket besökvärt ställe därefter hägrade sängen på hotellet för oss trötta men mycket nöjda beerclubare.

Söndag morgon frukost 09:30, packning o utcheckning vid 11-tiden. Promenad genom gamla stan till centralen med bagaget å därefter fria aktiviteter med shopping, fika m.m.

14:10 avgick vårt tåg mot Göteborg å på detta fixades en gemensam lättlunch av Lennart o Arne – allt väl tills vi närmade oss Södertälje, tåget höll 140 – 160 kilometer när vi körde på en älg. Det blev ett tråkigt möte för älgen och vi kom fram till Göteborg något försenade. Tågbyte – mot Halmstad och väl framme vid 18:30 kunde vi i en snabb tillbakablick konstatera att vi hunnit med mycket, haft trevlig gemenskap och att Hasse S. o Görans arrangemang funkade perfekt!

Slut på en härlig weekend med Halmstad Beer Club med många minnen rikare!